Dagens bild 10 april 2018

Enda bilden på Tigat-Pileser I som byggde upp det assyriska riket, han levde 1114–1076 f.Kr.

Vissa rester av hans bibliotek finns bevarat i dag, hittades genom utgrävningar. I Assur har mer 16 000 lertavlor och delar av lertavlor med kilskrift hittats. De förvaras på Pergamonmuseet i Berlin

Han levde alltså för ca 3000 år sedan men hans inflytande har ökat i vårt land på senare tid.

En senare Tiglat-Pileser III är omnämnd i judarnas historia i gamla testamentet. Judarna hade ju Gud på sin sida men det hjälpte inte utan norra delen av Israel erövrades av denne senare kung. Under hans tid blev de assyriska riket ännu större.

Huvudstaden var Ashur, även stavat Assur, idag kallas platsen QalʿatSharqāt, norrut i nuvarande Irak låg det vi floden Tigris västra strand.

Vilket är då hans inflytande som idag har blivit allt större?

Svar: kvinnors heltäckande slöjor.

I denna artikel kan du läsa om den märkliga historien.

http://purdahbloggen.se/wp-content/uploads/2016/02/Shariadoket-1.pdf

I denna artikel läser vi följande om denne assyriske kung ” Det finns ingen anledning att ge Allah äran för det den jordiska krigarkungen Tiglatpileser I (ca 1114-1076 fvt) i Mesopotamien (nuvarande Irak) införde då han i sin Medelassyrisk Lag (MAL) § 40 stiftade den första kända lagen om ansiktsslöja och via klädseln stadgade vilka kvinnor som är “ärbara” (ska vara beslöjade utomhus) och vilka som är “icke ärbara” (måste vara obeslöjade utomhus) och därmed kungjorde att klassificeringen av kvinnor blivit en statsangelägenhet…… MAL § 40 är sträng mot lagbrytare. Att vara beslöjad utomhus och markera att man är en mans ägodel betraktades som en förmån.

Sexsäljare, ogifta tempeltjänarinnor, alla kvinnor som själva kontrollerade sin sexualitet samt slavinnor (som kunde vara tatuerade i ansiktet och bar en särskild slavinnefrisyr som markerade deras sociala status) straffades hårt om de ute i det offentliga var beslöjade. Om en man upptäcker att en glädjeflicka är beslöjad måste han enligt lagen gripa henne och föra henne till palatset tillsammans med vittnen. Han har lov att ta hennes kläder, men inte hennes juveler. Rätten ger kvinnan ett spöstraff på femtio rapp och häller hett beck över hennes huvud. Om det gällde en slavinna fick hon öronen avskurna. Det är männens uppgift att se till att lagen efterlevs.

Män som känner till, men inte avslöjar en kvinna som olovandes är beslöjad och för henne till palatset, får ett ännu hårdare straff än den skyldiga kvinnan. Eftersom en man som inte anmäler kvinnan begår ett allvarligt brott mot staten bestraffas han offentligt. Den som anmäler honom får ta hans kläder. Den brottsliga mannen får ett spöstraff på femtio rapp, man sticker hål i hans öron, trär ett snöre genom hålen, knyter det baktill [och enligt vissa tolkningar släpar honom naken längs gatorna så att han kan bli häcklad]. Han döms till en månads arbete i kungens tjänst. Däremot står det inget i lagen om att kvinnor, som ska vara beslöjade utomhus men struntar i det, begår ett brott. Inget straff finns för dessa kvinnor”.

Läs vidare om denna sällsamma historia på Purdahbloggen som produceras av Fil Dr Mona Lagerström

http://purdahbloggen.se/wp-content/uploads/2016/02/Shariadoket-1.pdf

Läs också:

Kriminalisera purdah!

29 februari, 2016 Mona Lagerström5 kommentarer

Söndagen den 6 mars hålls en Hijabkonferens på Mångkulturellt Centrum i Fittja utifrån ett postkolonialt perspektiv.  Postkolonialisten Paulina de los Reyes
ska hålla föredrag. Moderator är Muslimska brödraskapsaktivisten Fatima Doubakil samt vänsterpartisten America Vera-Zavala.  Hösten 2016 planeras Sveriges första teaterpjäs om hijab som politiskt motstånd i kampen mot rasism. Hijab och purdah är samma sak. Här beskriver jag varför Hijabkonferensen är en hyllning till den kvinnofientliga indiern/pakistaniern Sayyid Abu al-Ala Mawdudi (1903–1979), talibanernas läromästare, Islamiska staten IS läromästare.

NE definierar purdah enligt följande: ”förhänge”, ”slöja” den på Indiska halvön vanliga termen för hijab.

NE:s definition av hijab: 1) ”förhänge” som skiljer människan och världen från Gud. 2) i traditionell islamisk rätt påbudet att med hänvisning till anständighetsskäl skilja män och kvinnor åt i arbete, skola osv. 3) vardagligt: den muslimska långa klädedräkten med huvudduk som helt täcker håret (den kan även inbegripa slöja för ansiktet).

Ingenstans i Koranen används ordet hijab (förhänge) som beteckning för fromhet.

http://purdahbloggen.se/2016/02/29/70/