Dagens Bild - 27 oktober  2016

Läste denna text tillsammans med mina elever, sjundeklassare. De förstod ingenting, förstod inte ens att det var en profilbild. Ordet profil kunde de inte heller. Jag försökte förklara det med att ytterligare rita på tavlan men det var svårt men efter ett praktiskt moment förstod alla detta. Hur gjorde jag? Jag använde mig av bumeranger, en som var riktig och en som var felaktig och jag kastade båda två felaktigt och så förstod de. På bilden ser du mina bumeranger. Det vita har inte flygplansvingeform.

När man kastar bumerang håller man den nästan vertikalt, en lutning mot markytan på ca 60 grader.

Men när jag kastar dem felaktigt kastar jag dem horisontalt. Den vita utan någon vingform går då rakt fram. Den riktiga bumerangen går några meter rakt fram först och sedan stiger den tvärt rakt upp i luften. Vilket imponerar på mina elever. Skillnaden beror på vingformen som gör att luftens lyftkraft kan utnyttjas.