Dagens Bild - 28 april  2014

Solpilar i zenit uppe i Arktisområdet. Växthuseffekten jämt fördelat runt jorden i form av moln. Det skrivs mycket om växthusgaser och vilka som är viktigast. Alltifrån att koldioxiden är den viktigaste växthusgasen till att den endast står för 5 % av växthuseffekten, ett mycket stort spann när man jämför olika läroböcker. Ingen gemensam linje i våra barns läroböcker. Vidare redogörs för jordens stora temperaturhöjning pga denna. Mer växthusgaser ger ett varmare klimat/förstärkt växthuseffekt med en massa klimatförändringar som stormar och översvämningar och miljöflyktingar är budskapet. Ingen vidare framtidsvy.

Måste då tyvärr utdela ett stort F till alla dessa läroböcker som används i Sverige. De förklarar inte växthuseffekten på ett korrekt sätt. Man bör ju göra rätt från början enligt lean-filosofin som vissa kommuner vill införa i skolorna. Ingen av alla dessa läroböcker beskriver växthuseffekten enligt IPCC:s modell, en modell som i det närmaste är självklar och som våra elever har lätt att förstå. Egentligen ganska konstigt!

Läs vidare på bloggen