Dagens bild 4 oktober 2018

https://www.expressen.se/kvallsposten/hyllningstext-om-malmo-sprids-over-hela-varlden/

Varför skrev denna dam en hyllningstext till Malmö? Hon kände sig lika hemma här som i Förenade Arabemiraten, hon hörde arabiska överallt.

Fortsättning från igår.

Jag frågade politikerna i Alingsås vad de tyckte om mångkultur. De tyckte allmänt att man skulle få behålla sina seder och bruk. Vi har redan ett mångkulturellt samhälle sa centerpartisten. Det beror på sa liberalen.

Kultur handlar ju inte bara om kryddor i maten, färg på kläderna och hur man dansar. Grunden för vår kultur är vårt svenska språk och våra värderingar, våra lagar både skrivna och oskrivna. Vilka värderingar man har är kanske det främsta kulturkännetecknet. Alla böcker som skrivs är i de flesta fallen beskrivningar av kulturen. Vilhelm Mobergs böcker är en beskrivning av en kulturperiod som fanns i Sverige i slutet av 1800-talet.

Jag frågade politikerna om även vår lagstiftning ska bli mångkulturell? I vissa länder som Indien och Filippinerna har man en mångkulturell lagstiftning. I denna fråga var alla överens. I Sverige ska svensk lag gälla. Punkt slut. Vi ska ha svenska värderingar sa flera av politikerna. Ingen skillnad på SD och Mp i detta fall.

Egentligen är en mångkulturell lagstiftning bara tvåkulturell. Finns det muslimer i landet så vill många av dem leva efter viktiga delar av sharialagen. Och islam är en samhällsbyggande religion.

På bokmässan köpte jag en bok av en palestinsk kvinna vid namn Dalala Abdelgani. Det är en kvinna som jobbat mot den så kallade hederskulturen.

Denna bok heter ”Det beror på ryttaren inte på hästen” och i denna bok beskriver hon möten mellan den svenska kulturen och människor med mellanösternkultur.

I vår kultur hyllar vi jämställdhet som ett exempel. Men i familjer från mellanöstern hyllar man inte detta. Hon skriver på s 135 om männens svar då hon intervjuade dem  ”En svensk man är inte en man enligt Lyad, Lith, Samir, Diaa och Ahmad. Den svenska mannen som står och diskar eller byter blöja på sitt barn är inte en man. Lagen om mänskliga rättigheter som ser kvinnan lika mycket värd som mannen betraktas av dem som ologisk. Enligt Lyads sätt att tänka är den svenska lagen felaktig” Vidare säger dessa män att man gör vad man tror på oavsett vad lagen säger.

Hur går det då att integrera dessa män? Deras barn växer ofta upp med ett ben i varje kultur visar hon också i sin bok.

Som du förstår av det jag skrev ovan,  det främsta som skiljer kulturer åt är värderingar vilket tydligt visas av dessa mäns tänkesätt.

Skrattade först åt det men sedan tyckte jag synd om dessa män som är så fast i sina auktoritära roller, stackars dem. Detta med blöjor. Är uppvuxen på ett familjejordbruk och hade själv tillsammans med min bror svinuppfödning på sjuttiotalet. Jag har mockat mycket skit från både kor, hästar, grisar och höns. Jag måste säga att det är mycket trevligare att byta en bajsblöja på sitt barn än att mocka skit för grisar. Tycker dessa män att det skulle vara omanligt att mocka skit för djur också? Fast man kanske inte har djuren inne på samma sätt med tanke på klimatet i deras hemländer.

Egna iakttagelser om kulturskillnader!

Har varit lärare i 30 år och jag brukar säga att jag bytte ut mina grisar mot elever och det har jag aldrig ångrat. Från 90-talet och framåt har jag haft att göra med barn från olika invandrargrupper och har givetvis gjort vissa iakttagelser. En sådan iakttagelse som jag inte förstår skulle jag vilja diskutera med författaren.

Det gäller grabbar med kurdisk, arabisk och ibland somalisk bakgrund. Jag är hjärtligt trött på deras smicker, det är så genomskinligt och förljuget.

Jag får exempelvisvis höra från dessa att ”jag älskar dig”, ”du är den bästa läraren”, ”Du är skolans bästa lärare” osv. Andra lärare får höra samma sak. Flickorna från dessa kulturer beter sig inte på detta sätt, inga svenska grabbar skulle komma på idén att säga så till en lärare.

En gång ställde jag frågan rent ut i en klass ”varför är det så att arabiska, kurdiska grabbar håller på med att smickra mig, säger att jag är bäst mm”. Vissa elever blev generade av min fråga och sa att så kan man väl inte fråga. Jo visst sa jag, man ska ha en rak kommunikation.

Är detta något som grabbar får lära sig i sin mellanösternkultur att det kan hjälpa med att smickra, samtidigt som detta görs så genomskinligt. Är det mycket smicker i de olika kulturer som finns i mellanöstern och som alla är påverkade av sharialagen? Har studerat denna lag en hel del. Jag upptäckte att det finns tillfällen då man får ljuga enligt sharialagen och jag har gjort några intervjuer av muslimska elever i denna sak. För det är inte bara jag som upptäckt att muslimska elever ljuger på ett annat sätt än svenska elever. Detta blir ett ämne för en annan gång.